Naar Hamar

7 augustus 2015 - Hamar, Noorwegen

Vanaf vandaag rijden we eigenlijk langzaam naar huis want de officiele route zit erop. Tijdens het rijden werd wel duidelijk dat, hoe mooi de omgeving ook richting Hamar is, we toch het mooiste van deze vakantie in het westen van het land hebben gezien. Niet dat dit niet mooi was, maar eenzelfde bergen en rivieren zie je ook in Tsjechie en Frankrijk.

Omdat je in Noorwegen maximaal 90 kilometer per uur mag rijden en meestal maar 60-70 kilometer, hebben we vandaag over en stuk van 340 kilometer met een paar keer stoppen ruim zes uur gedaan. Nu is dat helemaal niet erg, want we hebben uiteraard alle tijd.

In Hamar aangekomen meldden we ons bij de overnachtingsplaats voor vandaag: Hostel Vikingskypet en ja, dit is inderdaad tegenover de welbekende Noorse ijsbaan. Heel grappig: een klein appartementje met alles erop en eraan: een huiskamer met eettafel, bank en keuken met koelkast met vriesvak en fornuis met oven. In de slaapkamer staan twee eenpersoonsbedden, maar ook nog een tegen de muur opgeklapt stapelbed. Plek genoeg, alleen niet meer om te lopen als je het stapelbed ook open zou klappen! Ideaal voor sporters lijkt me: de keuze om je eigen eten klaar te maken of iets te bestellen bij het restaurant.

Omdat het prachtig weer is zitten we buiten onze pizza’s te eten  terwijl er op een grote grill vlees wordt gebraden; één van de andere menukeuzes van vandaag. Op dat vlees komen (inderdaad) allerlei sportlui af die hier ook overnachten en laten we nu opeens een bekend gezicht zien: Jeremy Wotherspoon loopt hier gewoon rond. Nee, we hebben geen foto gemaakt; die man moet ook gewoon zijn werk kunnen doen, maar uiteraard wel grappig. Wie weet welke (toekomstige) schaatsgrootheden hier nog meer rondlopen die wij niet (her)kennen.

Morgen naar Trollhattan, naar het Saab museum.