Op weg naar Zweden.

8 augustus 2015 - Trollhättan, Zweden

Vanmorgen vroeg op, ontbijten en dan door naar Zweden. Trollhattan om precies te zijn, de geboorteplaats van ons vervoermiddel voor deze reis. En indirect ook de reden van deze trip.

Om 7 uur ging de wekker deze morgen en het was al een drukte van 'heb ik jou daar' in het hotel. De overige gasten, allemaal schaatsers, waren of al aan het ontbijten of zich al warm aan het lopen rond het Vikingskipet om aan hun trainingsessies te beginnen. We hebben heel deze trip niet zo'n volle ontbijtzaal gezien. Nou ben ik (Jos) normaal niet zo van het ontbijten, alleen in vakanties doe ik wel mee, maar als ik zie wat die dames en heren 's-morgens al naar binnen werken, snap ik dat schaatsen best inspannend is. Net als fietsen overigens, maar dat is een ander verhaal.

Na ons ingesteld te hebben op een kleine 200 kilometer Noorwegen alvorens we de grens passeren, rustig aan rijden dus, zien we als we Oslo naderen plots borden ''90'', ''100'', ja zelfs ''110''. Een gemiddelde snelheid van 60 tot 80 rijdt best wel relaxed, zeker omdat iedereen zich hier aan houdt, maar schiet niet echt op. Vanaf nu gaat het echter een stuk sneller :-)

Eenmaal in Trollhattan aangekomen eerst even tanken. Terwijl we daarmee bezig zijn worden we al vrolijk toegezwaaid en toegetoeterd door een landgenoot in een Saab cabrio die dezelfde route gereden heeft. Hij op de terugweg van het saabmuseum, wij op weg daar naartoe. Bij het museum aangekomen eerst nog even staan praten met twee Noren die ook op de terugweg waren van de meeting, maar in een ruk doorgereden waren van Andalsnes. Reistijd 12 uur en daarna slapen in de auto. Ze hadden nu het plan om nog een week in Denemarken door te brengen en dan richting huis te gaan. Vervolgens het museum bezocht, waar Ester nog even heeft staan watertanden bij haar droomauto, wat foto's gemaakt en toen even langs de Saab (Nevs) fabrieken gereden om een foto te maken onder het Saab bord. Dit was iets wat ik zeker moest doen werd me van tevoren verteld, dus dan maar gedaan. Het was trouwens wel opvallend stil op dit industriegebied, wel lekker rustig, maar ik had het liever anders gezien.

Hierna zijn we ingecheckt bij het hotel, midden in DE winkelstraat van Trollhattan, hoewel hier 's-zaterdags veel winkels al om 16:00 dicht zijn. Auto geparkeerd achter het hotel, dwars door en over een voetgangersgebied, maar dat mag hier gerust ???

Het hotel is een oud rustiek pand wat ook zodanig ingericht is, net of je je bevindt in grootmoeders kamer danwel keuken. Effe voor de duidelijkheid, ik ben 55, dus ik heb het hier over herinneringen van circa 50 jaar geleden. Toen de plisie nog in dafjes reed. Maar een echt authentiek hotel, maar toch van alle gemakken voorzien. Zelfs een lift, de foto spreekt voor zich.

Het avondeten hebben we genuttigd bij O'Learys, de naam zegt het al, een pub. Of ze lid zijn van een keten, ik heb geen idee, maar het zag er wel professioneel/commercieel uit. Waarbij gezegd moet worden dat het eten uitstekend was en het bier ook. Zweeds bier met de naam Falcon, leek me wel toepasselijk gezien de uiteindelijke eindbestemming van onze reis. Nu begint het nergens meer op te slaan, dus kap ik er voor vandaag maar mee. Morgen op weg naar Kropp, dus tot later.