En weer verder.

4 augustus 2015 - Loen, Noorwegen

Dit is het verhaal van dinsdag wat ik op woensdag pas typ, dus ff denken wat we gisteren ook alweer gedaan hebben, we zien en doen zoveel! Ooit komen we terug om nog veel meer te bekijken!

Maar goed, gisteren dus naar Loen gereden waar we 'smiddags een gezamenlijke 'parade' zouden rijden, waarover later meer. In het routeboek stond voor deze rit als enige bijzonderheid het gletsjermuseum en aangezien we helemaal niks wisten over gletsjers zijn we hier gaan kijken. Wat blijkt: hier in de buurt ligt een gletsjer. Nou ja hier in de buurt en nog veel meer buurten; de Jostedalsbreen. De grootste gletsjer op het europese vasteland welteverstaan. Hij is ruwweg 100 kilometer lang en 15 kilometer breed!

Onderweg zijn we een paar uitlopers van deze gletsjer tegengekomen, waarvan we foto's hierbij plaatsen. Heel dikke ijslagen, bovenop de berg... We hebben besloten om morgen op eigen houtje meer te gaan zoeken en niet mee te doen aan de georganiseerde tours. Er is hier in de buurt zat te doen. Onderweg naar de eindbestemming van vandaag hebben we nog een klein kwartier oponthoud gehad. Als een vrachtwagen en en een camper elkaar moeten passeren op een weg die niet breder is dan pakweg anderhalve auto, valt dat niet mee. Als dan vervolgens een van de twee achteruit moet met een aaneengesloten rij auto’s, kan het effe duren. Maar dit zie je wel meer hier. Tunnels die niet breder zijn dan één auto en dan is het maar net wie er het dichtst bij de uitwijkplaats is. Die gaat achteruit.

In Loen aangekomen hebben we ons eerst gemeld bij de organisatie om daarna in te checken in het hotel een plaatsje verderop: Stryn. Daar logeren we twee nachten in een gezellig oud hotelletje wat ook helemaal in stijl is ingericht. Heel leuk!

Daarna terug naar de verzamelplek, waar alle Saabs netjes op volgorde van leeftijd werden opgesteld waarna we onder grote belangstelling van de locale bevolking en toeristen twee rondjes in de buurt hebben gereden. Nou ja, als we niet even hoefden te wachten op een vrachtwagen die de 'optocht' op een smal stuk weg tegemoet kwam. Er zijn hier heel veel wegen zo smal dat er regelmatig uitwijkplaatsen zijn om elkaar te kunnen passeren. Maar al die Saabs achter elkaar zal een grappig gezicht zijn geweest.

Na dit ritje was er een barbecue voor alle deelnemers. Prima verzorgd, alleen kan de organisatie natuurlijk niet opbakken tegen mensen die zes stukken vlees op hun bord laden... daarom eten we morgen niet in het dure hotel waar een buffet georganiseerd wordt, maar lekker in het hotel, waar ze prima eten serveren (zo liet een aantal mederijders die hier vanavond gegeten heeft ons weten).