Wow!

2 augustus 2015 - Flåm, Noorwegen

Goh, wat kan een land indrukwekkend zijn! Vandaag was het een nog mooier dan het ander.

Het leuke aan Noorwegen is dat ze tunnels hebben. Nou zul je denken: wat is er bijzonder aan tunnels, maar hier is het landschap aan de ene kant opeens heel anders dan aan de andere kant, wat uiteraard best te verklaren is, want de tunnels zijn kilometers lang, door een berg heen of onder het water door, dus het landschap KAN ook opeens heel anders ZIJN. Het is elke keer weer een verrassing wat je nu weer te zien krijgt en soms ook wat voor weer het hier dan weer is.

Waar ze hier ook heul veul van hebben zijn watervallen. Omdat afgelopen winter heel koud was met veel sneeuw, waarna de lente en zomer veel te koud waren, ligt er nu nog veel sneeuw op de bergtoppen, wat maar langzaam smelt. Vandaag hebben we, en nu overdrijf ik echt niet, minstens 50 watervallen gezien, van klein tot heel erg groot, mooi en indrukwekkend. De allermooiste vond ik de ‘Tvindefossen’, een heel brede waterval. Daarvan was ik behoorlijk onder de indruk. Je kunt hem op de foto’s zien, maar die doen hem geen recht.

Ook leuk: huisjes met mos en planten op het dak. Lekker isolerend volgens mij, maar Jos wil er niet aan voor thuis. Aan de andere kant: een huisje hier aan een meer ziet ‘ie dan weer wel zitten, dus jeweetmaarnooit of we ooit nog eens een groen dak krijgenJ.

Vandaag zijn we aangekomen in Flam (maar dan een a met een rondje erop) en hier hebben ze een beroemde treinbaan, de Flamsbana, die over een afstand van 20 kilometer rijdt van 2 meter boven het zeeniveau naar 866 meter, wat neerkomt op een meter stijgen per 18 meter spoorbaan. Onderweg heb je prachtige uitzichten en we eindigden op sneeuwhoogte. Uiteraard zijn we daarna ook weer naar beneden gegaan waar we nog een bootje van de Holland-Amerikalijn zagen liggen: wat een enorm gevaarte is dat! En dat in zo’n klein plaatsje…

Aangezien we vandaag in een hutje overnachten hebben we onderweg in een supermarkt wat te eten gekocht: een kant-en-klaar barbecue, wat vlees, een brood, ketchup en mayonaise. Komkommer had ik nog en we hebben heerlijk zitten eten. Het is een schattig huisje, meer een soort blokhut met alles wat je nodig hebt. We zouden het hier best langer uit kunnen houden, maar we gaan uiteraard gewoon door, waarover later meer.

ps.: aangezien we vorig jaar te horen kregen dat wijzelf te weinig op foto's staan, hebben we daar dit jaar verandering in gebracht, De onderschriften van deze foto's kunnen niet origineler ;p